W Rzeszowie, na Staroniwie powstanie hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza wraz budową układu torowego, stacją paliw i myjnią kolejową. Otwarcie hali jest zaplanowane już za rok.

To ważny moment imponującego projektu, bo przybliża nas do zakończenia z sukcesem realizacji Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, która już teraz cieszy się powodzeniem  – mówił marszałek Władysław Ortyl podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza technicznego dla PKA.

Cały, realizowany przez województwo podkarpackie projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej kosztować będzie w sumie ponad 756 mln złotych. Aż 393 mln złotych z tej kwoty finansowana jest z budżetu Podkarpacia.  

Koszt budowy zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa to blisko 140,7 mln zł, z czego ponad 86 mln zł pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego. Inwestycja została dofinansowana w wysokości 48,2 mln zł ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Do budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Dotacja ze strony Rzeszowa wyniosła w 2021 roku 375 tys. zł, natomiast w 2022 rok około 5,4 mln zł. Z kolei wkład finansowy ze strony Łańcuta wyniesie około 794 tys. zł w 2022 i 2023 roku.

Wojewoda Ewa Leniart podziękowała władzom województwa za inicjatywę i podjęcie realizacji tego zadania.

– Gratuluję tej ważnej inwestycji oraz tego, że udało się do niej zachęcić także inne samorządy do tego, aby Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna połączyła w tym ważnym projekcie. Dla mieszkańców regionu jest bowiem ważne, aby szybko i sprawnie dotrzeć do miejsc pracy i nauki. W sposób naturalny PKA bardzo ułatwia i uzupełnia komunikację transportu kołowego – mówiła wojewoda. Zatem to współdziałanie ma ogromne znaczenie, pro-jakościowe dla mieszkańców regionu.

Na uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę hali samorząd województwa czyli inwestora reprezentowali: marszałek Władysław Ortyl oraz wicemarszałek Ewa Draus, przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz wraz z wiceprzewodniczącym Jerzym Cyprysiem oraz radnymi Bogdanem Romaniukiem i Mieczysławem Tołpą. Obecny był poseł RP Andrzej Szlachta, prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, radny miast Marcin Fijołek, a także przedstawiciele PKP PLK oraz wykonawcy robót.

Nowoczesna hala będzie miała 140 m długości i 41 m szerokości. Jej powierzchnia zabudowy wyniesie 5 726 m2, a kubatura: 55 103,55 m3. Całkowita długość budowanych dla potrzeb zaplecza wyniesie ok. 8,3 km. Przy hali zostanie wybudowana myjnia dla obsługi pojazdów szynowych oraz niezbędne stanowiska dla należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych.

Nowobudowane zaplecze techniczne wzmocni i polepszy jakość usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji rzeszowskiej. Funkcjonowanie hali przełoży się także na skrócenie czasu obsługi utrzymaniowo-naprawczej pociągów. Wszystko to będzie miało wpływ na poprawę jakości i zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym, co realnie może zwiększyć zainteresowanie tym środkiem transportu wśród mieszkańców Podkarpacia. Planowane działania maja prowadzić do ograniczenia ruchu samochodowego w centrum aglomeracji, poprawy jej spójności terytorialnej i gospodarczej oraz dostępności do regionalnych ośrodków miejskich. Działania te będą, skutkowały także ograniczeniem negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A. Termin realizacji zadania to wrzesień 2023 roku.

Poprzedni artykułWeekend seniora z kulturą w Rzeszowie [program]
Następny artykuł88. derby Rzeszowa dla Resovii [foto, video]